Jumbotron beeldmakers mirjam

De creatieve, surrealistische wereld van Mirjam Duizendstra

Als kind vond beeldmaker Mirjam Duizendstra de polaroidcamera van haar oma pure magie. Ze sloot fotografie in haar hart en experimenteert met uiteenlopende fotografie stijlen. Ze verwerkt in haar werken diverse materialen en technieken en via een foto- en ontwerp tool geeft ze haar beelden een extra persoonlijke touch. “Snoeppapiertjes, ‘gemorste’ verf op een stoeptegel of roestige materialen zijn onderdeel van mijn projecten. Ook laat ik in verf gedompelde knikkers over papier rollen of ik spat met natte verfkwasten in het rond. Ik ben dol spontane, verrassende vormen die dan ontstaan!”

  1. Mirjam Duizendstra

Over Mirjam

WERKT bij een verzekeringsmaatschappij en verzekerd onder andere kunstwerken die bij mensen thuis hangt INSPIRATIE in mijn vorige baan in een drukkerij kom ik prachtige kunstwerken tegen, van reproducties uit bekende musea tot inspirerende werken van fotografen en kunstenaars PASSIES het creëren van beelden, interieur styling en natuurfotografie

De magie van het wachten

Op jonge leeftijd maakte Mirjam kennis met fotografie. “Ik herinner me nog goed hoe ik als kind samen met een fotograaf foto’s mocht ontwikkelen in een doka”, haalt ze mooie herinneringen op. “Ook van de polaroidcamera van mijn oma, was ik diep onder de indruk. De spanning van het wachten op het beeld dat langzaam tevoorschijn kwam op het witte papiertje... magisch vond ik dat! Tijdens mijn jeugdjaren begon ik me steeds meer te interesseren voor fotografie en ik schoot de meest uiteenlopende kiekjes. Verder knutselde ik met alles wat los en vast zat. Ik was dol op alle natuurschatten, zoals mooi gevormde stenen, gedroogde bladeren, schelpen en bloemen. Ook maakte ik graag (surrealistische) collages van verscheurde tijdschriften, krantenknipsels en klodders glitterlijm. Na mijn SPW-opleiding ben ik als pedagogisch medewerker op een kinderopvang gaan werken en daar kon ik veel van mijn creativiteit kwijt.”

Van puur tot over the top

Jaren geleden kocht ze haar eerste spiegelreflexcamera. “Dat de fotograaf de foto maakt en niet de camera, moest ik toen nog ontdekken. Ik maakte veel foto’s met een dubbelzinnige, humoristische boodschap. Het fotograferen ging me steeds beter af en ik kreeg veel leuke reacties. Maar… ik deed alles op gevoel en niet op kennis. Dat laatste was soms terug te zien in de kwaliteit van mijn foto’s.” Erg zonde natuurlijk en Mirjam besloot haar kennis te verrijken. “Ik heb verschillende fotografieworkshops en -cursussen gevolgd om mijn techniek te verbeteren en sloot me aan bij fotografiecommunities. Ik maakte kennis met Photoshop en met behulp van boeken, internet en héél veel oefenen heb ik me deze tool eigen weten te maken. Er ging een nieuwe, creatieve wereld voor me open. De mogelijkheden zijn eindeloos.” Mirjam experimenteert met verschillende fotografiestijlen, van pure fotografie tot over the top (na)bewerkingen. “Door Photoshop krijgen mijn beelden een extra persoonlijke touch en ik hou van een vleugje humor. Soms in de titel van het werk, soms in het beeld zelf of ‘verstopt’ in de achtergrond. Het werk ‘Lok Down’ is een mooi voorbeeld. De titel versterkt het beeld. Toch kies ik er vaak bewust voor de naam van een werk neutraal te houden. Het is namelijk niet wat het is, maar wat de kijker ziet dat het is.”


Van snoeppapiertjes tot knikkers

Mirjam verwerkt in haar werken veel materialen en technieken. Als voorbeeld geeft ze: “Soms ga ik met water- of acrylverf aan de slag. Ik laat bijvoorbeeld in verf gedompelde knikkers over papier rollen of ik spat met natte verfkwasten in het rond. Ik ben dol op de spontane, verrassende vormen die dan ontstaan! Ook scheur ik teksten, vormen en patronen uit tijdschriften en gebruik de structuren van verschillende soorten karton. Maar ook snoeppapiertjes, ‘gemorste’ verf op een stoeptegel of roestige materialen zijn onderdeel van mijn projecten. In Photoshop bouw ik vervolgens de gefotografeerde elementen laag voor laag op. Voor mij is een werk af, als ik er blij van word. Het moet kloppen. Een verfspat meer, één tint donkerder of lichter kan voor mij al het verschil maken. Ik kan hierin een enorme pietlut zijn.”

Het meisje, maar dan met wimpers

“Op dit moment is mijn favoriete beeld het ‘Meisje met de wimpers’. Ik heb veel plezier beleefd aan het bewerkingsproces en ik vind het heerlijk over the top. Mijn inspiratie voor dit project haalde ik uit een onderzoek van wetenschappers die ontdekten dat het ‘Meisje met de parel’ van Vermeer oorspronkelijk met wimpers was geschilderd. Ik gaf het meisje wimpers en bedacht me dat een make-upje haar ook niet zou misstaan”, lacht Mirjam. “Ze kreeg uiteindelijk een complete make-over, ik transformeerde haar naar een meisje van deze tijd. Ik heb letterlijk een oude meester in een nieuw jasje gestoken. Mijn jasje, want voor het werk heb ik model gezeten. Ik vind het prachtig dat oude meesters door creatievelingen worden afgestoft. Op deze manier wordt een nieuwe doelgroep aangesproken en kom je de werken niet alleen in klassieke interieurs tegen. Hoe tof is dat?!”

Stylist Rosanne: “Wil je het beste van het beste hebben? Kies dan voor aluminium dibond. Het werk wordt op fine-art kwaliteit fotopapier geprint en dit wordt verlijmd op stevige aluminium paneel. Ga voor een moderne matte afwerking zodat het werk van Mirjam niet reflecteert en je het overal kunt ophangen.”

Benieuwd naar meer? Klik hier om naar de shop van Mirjam Duizendstra te gaan.

Uit de community

Zo helpen we je bij het vinden van je droomwerk

Bezoek onze online studio

Bestel een cadeaubon

Schrijf je in voor tips & tricks