Jumbotron Arnoud

De natuuravonturen van Arnoud

In 2014 kocht Arnoud zijn eerste spiegelreflex met als doel om leuke ‘kiekjes’ te maken van zijn dochter. Al snel ging de camera mee op natuurtochten, en het fotovirus sloeg toe! Leuke kiekjes maakten plaats voor ware kunstwerken van de natuur en de instapcamera met kitlens moest wijken voor een (semi-) pro camera. Deze week vertelt beeldmaker Arnoud over zijn groei als fotograaf. Lezen jullie met ons mee?

  1. Beeldmaker Arnoud

Over Arnoud

WOONT samen met vrouw en twee lieve dochters in Weesp WERKT als vaatlaborant GEK op muziek, badminton, fietsen en wandelen in de natuur met vrouwlief & fotografie OPGEGROEID in Zeeland GEÏNSPIREERD door mede-fotografen, maar vooral door de natuur INSTAGRAM @arnoudvandeweerd

Van kiekjes naar kunstwerken

“Ik ben altijd graag buiten in de natuur, in het bos of langs de kust”, zegt Arnoud. “De camera gaf mij een tool in handen om mijn natuur avonturen vast te leggen. Als herinnering voor mijzelf en om te delen met anderen. Toen het fotovirus toesloeg en ik steeds meer de smaak te pakken kreeg, trok ik er steeds vaker op uit om nieuwe plekken te ontdekken. Door trial en error heb ik veel geleerd. Maar ook de vele online discussies met mede-fotografen, filmpjes op YouTube en enkele workshops hebben ervoor gezorgd dat ik leerde en groeide als fotograaf. Het maken van kiekjes verschoof hierdoor naar het doelmatig plannen en maken van mooie beelden, waarbij ik rekening hield met niet alleen compositie, maar tevens met een locatie onder de mooiste omstandigheden vast te kunnen leggen. Een instapcamera met kitlens werd dan ook de beperkende factor voor het creëren van de beelden die ik voor ogen had. Bij groei hoort mijns inziens ook betere apparatuur. Ik investeerde in een statief, filters en een groothoeklens om mijn beeld en het licht te kunnen manipuleren om het gewenste resultaat te kunnen bereiken.”

“Een instapcamera met kitlens werd dan ook de beperkende factor voor het creëren van de beelden die ik voor ogen had.”

Kleurrijke verstilling en dynamiek

“Hoe ik mijn stijl zou omschrijven? Oef, lastig om dat over jezelf te zeggen. De momenten dat ik eropuit trek, zijn rond zonsopkomst en zonsondergang. Dan vind ik de kleuren en het licht subliem. Mijn foto’s zijn daarom ook ook vrij kleurrijk. Naast kleurrijk, is - denk ik - kenmerkend voor mijn stijl, verstilde landschappen. Een mistig bos of de waterkant waar het water heel rustig en vlak is. Deze beelden zie je vaak rond zonsopkomst wanneer alles om je heen nog in rust is: lekker stil en je hebt de wereld even voor jezelf alleen. Als tegenhanger vind ik het leuk om een heel dynamisch beeld vast te leggen: een stormachtige avond op het strand waarbij de wind om je hoofd blaast en de golven hoog opspatten. Het is erg bevredigend om iets van die dynamiek in de foto vast te leggen. Het is mooi als mensen hier iets in herkennen wanneer ze naar de foto kijken en het gevoel krijgen daar zelf te staan. Dat vind ik belangrijk.”

“Ik houd van fotograferen rond zonsopkomst wanneer alles om je heen nog in rust is: lekker stil en je hebt de wereld even voor jezelf alleen!”

Jaargetijden

“Voor mij wordt de keuze van een locatie bepaald door het jaargetijde. De plek waar de zon opkomt en ondergaat wisselt per seizoen en kan een gebied maken of juist breken. Wanneer ik een bepaalde locatie in gedachten heb, bedenk ik eerst onder welke omstandigheden ik dit wil vastleggen: Een mooie verstilde ochtend in de polder met nevel of mist, stormachtig weer met hoge golven of een gekleurd herfstbos? Met dit in het achterhoofd kan ik een planning maken met behulp van weerberichten, getijdentabellen en apps die weergeven waar en wat de positie van de zon is. Als dat is geregeld, is het een kwestie van proberen. Soms lukt het om na één bezoek de bedachte foto te maken. Vaak is het nodig een locatie meermaals te bezoeken, totdat ik denk: ‘Ik heb ‘m!’”

“Een foto is voor mij klaar als de foto de sfeer overbrengt die ik op het moment van maken ervoer. En als de kijker het gevoel krijgt daar zelf te staan wanneer ze naar de foto kijken”

Ik houd het graag realistisch!

“Na het maken van de foto, volgt de nabewerking. Deze stap is voor mij belangrijk, zo niet het belangrijkst, omdat je hier je creativiteit in kwijt kan; je stempel kan drukken. En omdat dit helpt de sfeer over te brengen zoals ik die heb ervaren. Ik probeer mijn bewerking realistisch te houden. Zo voeg ik geen elementen toe, zoals het vervangen van luchten. Wel haal ik storende elementen weg uit de foto, zoals takjes, rommel of een verkeersbord. Meestal voeg ik alleen contrast toe en maak ik bepaalde onderdelen wat donkerder of lichter om accenten te leggen op delen die ik belangrijk vind. Nadat ik klaar ben laat ik de foto aan mijn vrouw zien. Vaak kan je je wel eens blindstaren waar een ander met frisse blik naar kan kijken. Daarom laat ik vaak de foto een tijdje laat liggen alvorens deze te publiceren. Wanneer je na een tijdje nogmaals naar de foto kijkt, kan je er weer fris naar kijken en besluiten bewerkingen aan te passen of bepalen dat de foto klaar is om te delen. Een foto is voor mij klaar als de foto de sfeer overbrengt die ik op het moment van maken ervoer. En als de kijker het gevoel krijgt daar zelf te staan wanneer ze naar de foto kijken of iets meekrijgen van de verwondering die ik voelde of het mooie licht.”

Een diptych: Motion & Wet feet

“Mijn favoriete beeld, of eigenlijk beelden, heb ik op dezelfde avond gemaakt en vormen samen een diptych. Het gaat om de foto's 'Motion' (werkcode 390876) en de foto 'Wet Feet' (werkcode 250406). Beiden zijn gemaakt op een strand in de buurt van Vlissingen. De hele dag was het een zwaar bewolkt en stormachtig, maar een uur voor zonsondergang klaarde het iets op. Snel ben ik naar het strand gereden om de beweging in het water en de lucht op een mooie manier vast te leggen. Na een paar pogingen resulteerde dit in mijn foto 'Motion'. Op een zeker moment trok een C-vormige wolk mijn aandacht. De wind blies deze in de richting van de golfbrekers. Snel positioneerde ik mij tussen de palen en wachtte af totdat de wolk perfect was uitgelijnd tussen de palen en ik de foto 'Wet Feet' kon maken. Wanneer je met een groothoeklens fotografeert, krijg je het mooiste effect wanneer je dicht op je onderwerp kruipt. Hierdoor liep ik wel een paar natte voeten op, maar dat had ik er graag voor over. Wanneer ik naar de foto's kijk, voel ik weer precies het enthousiasme van dat moment op het strand toen alles op de juiste plek viel. Dat maakt dat deze foto's nog altijd tot mijn favoriete beelden behoren.”

Leuk weetje over Arnoud: Landschapsfotografie doet hij het langst en het liefst. Enkele foto’s worden gepubliceerd in diverse tijdschriften (oa DigifotoPro en Zoom) en een aantal artikelen zijn gepubliceerd op natuurfotografie.nl. Naast natuurfotografie, maakt hij ook portretten, legt hij af en toe sportevenementen vast en fotografeert het wild in de bossen bij hem in de buurt. “Dit alles niet op hetzelfde niveau als de landschapsfotografie, maar het is een leuke en leerzame afwisseling”, zegt Arnoud. Een selectie van deze beelden is te zien op zijn website.

Inmiddels heeft Arnoud in samenwerking met Heelhollandfotografeert een online cursus landschapsfotografie opgesteld en zullen zij binnenkort ook een masterclass gaan aanbieden waarbij hij een aantal fotograferen mee neemt in het veld en ze daarbij de fijne kneepjes van het vak leer!

Stylist Rosanne over de werken van Arnoud van de Weerd: “Als je twijfelt over een formaat, knip dan eens een vuilniszak uit in de maat die je in gedachten hebt en hang dit op. Zo weet je zeker of deze maat bij je past!”

Benieuwd naar meer? Klik hier om naar de shop van Arnoud van de Weerd te gaan.

Zo helpen we je bij het vinden van je droomwerk

Bezoek onze online studio

Bekijk onze 10 jaar acties

Schrijf je in voor onze tips & tricks emails