
Ontdek de natuurfotografie van Maayke Klaver
De magie van de alledaagse natuur
Gezegend zijn zij die al op jonge leeftijd weten wat zij later willen doen of een enorme passie kunnen hebben voor iets. De meesten van ons lopen echter veel later tegen een passie of talent aan. En dat is natuurlijk ook helemaal oké, sommigen zijn laatbloeiers en je bent immers nooit te oud om te leren. Tanja wist daarentegen als kind al dat zij wilde schilderen en tekenen toen ze geïnspireerd raakte door de Waterlelies van Monet. Hoewel de passie voor de schilderkunst er al vroeg in zat, kwam het pas veel later tot uiting. Maar eenmaal begonnen, gingen de remmen los. Deze week vertelt Tanja Koelemij over haar loopbaan als expressionistisch schilder.
WOONT In IJmuiden met gezin WERKT als expressionistische schilder van stillevens GEK op het maken van stillevens, Tai Chi en heeft een enorme passie voor haar gezin INSTAGRAM @artbykoelemij
Als kind was ik al zo onder de indruk van het kleurgebruik van bepaalde schilders. Vooral het schilderij de Waterlelies van Monet (met roze, blauw en groen) daar kon ik in gedachten echt naartoe en in afdwalen. Mijn passie voor schilderen kwam echter veel later tot bloei. Zelf denk ik dat ik er destijds niet zoveel mee deed, omdat ik een oudere zus heb die ook fantastisch kan tekenen. Toen ik echter de eerste stappen had gezet tot kunst, heb ik alles uit de kast getrokken en uitgeprobeerd. Ik vond het allemaal veel te leuk: van heel groot geschilderd decor, raamschilderingen, architectuurtekeningen, kindertekeningen, tot decor maken voor een klei-animatie. Qua enthousiasme zat het wel goed. Maar ik wist totaal niet wat ik aan het doen was en het ontbrak aan een eigen stijl en richting. Door veel uren te steken in kunst maken, is er bijna vanzelf een heel eigen stijl en handschrift uitgerold. Waarbij voornamelijk emoties en kleur een belangrijk aspect van mijn werk zijn geworden!
Tanja: “Het is geen perfectie wat ik laat zien maar meer een schets!”
Kleurgebruik beslaat een groot deel van mijn werk. Ik ben altijd aan het spelen met kleurencombinaties. Dat is het eerste waarmee ik begin bij een nieuw werk: een bepaalde kleurencombinatie. Ik heb altijd wel enkele kleuren in gedachten als uitgangspunt, dat naar gelang de vorderingen van het werk kan veranderen. Wanneer ik naar mijn werk kijk, is van belang hoe een combinatie voelt. Hoort daar een emotie bij? Zo ja, welke? Emotie is een ander belangrijk deel van mijn werk. Daarmee geef ik een kijkje in mijn omgeving en belevingswereld middels stillevens. Dat zijn ook wel de voornaamste onderwerpen van mijn werk.
Grote inspiratiebronnen die doorklinken in mijn werk zijn schilders uit het postimpressionisme, zoals Bonnard, Monet en Van Gogh. Nederlandse invloeden zijn bijvoorbeeld Jan Sluijters en de Vlaams/Nederlandse schilder, Pieter Claesz. Vooral het vroegere werk van Mondriaan voelt voor mij oprecht!
Mijn stijl uit zich - evenals het postimpressionisme - in losse werken met grote soms ietwat ongecontroleerde bewegingen en grote kwasten. Vaak gebruik ik dan ook dikke lagen verf waarbij de bewegingen van de verfkwast goed te zien zijn. Op die manier ben ik soms de controle kwijt over wat ik precies wil doen en bereiken. Dat wil niet zeggen dat ik niet naar mijn doek kijk. Maar ik streef niet naar perfectie en realisme. Het is letterlijk een gevoelsweergave, een schets, waarbij mijn hand wordt geleid door emotie en kleur. Ik bedenk ook nooit van te voren welke emotie ik wil laten zien, ik laat het gebeuren tijdens het werkproces.
Emotie bepaalt ook voor mij of een werk goed is of niet. Ik moet er altijd wat tijd overheen laten gaan, zodat ik afstand kan nemen. Belangrijk hierbij is dan niet wat ik zie, maar hoe het werk voelt als ik ernaar kijk!
Mijn favoriete werk heet ‘Smaakmaker’. Ik vind dit werk het prototype van balans én mooi van kleur. Je zou op basis van de kleuren kunnen zeggen dat het door een vrouw gemaakt is! Ik vind het ook leuk dat dit werk, zonder dat ik daar van te voren echt diep over na hoefde te denken, er spontaan uit is gerold! Een andere favoriet is ‘Ruimte’ (een werk met zwartwit koeien, werkcode 762364). Het werk is weliswaar bescheidener van kleur, maar ik ben er heel trots op dat dit werk is uitgekozen om mee te doen aan de FBexpo "Weids" van het Stedelijk Museum in Alkmaar.