graphic art of woman on her laptop

Marketing en tools

Naast je profiel bij Werk aan de Muur heb je een eigen shop. Je hebt hierin je beste werken geüpload. De eerste stap is gezet! Nu komt het meest belangrijke: De promotie van je eigen shop. Laat iedereen weten dat je shop bestaat. Naast het maken van goede werken, is het belangrijk om actief je eigen werk te promoten om daadwerkelijke verkopen te genereren. Op deze pagina geven we je tips hoe je zelf aan de slag kunt gaan en geven we je een aantal handige tools om hiervoor te gebruiken.

Marketing van jouw shop in een notendop

Marketing Tools

  1. Marketing Art Heroes Artists

Marketing van Werk aan de Muur

Werk aan de Muur is continu bezig met het vergroten van de naamsbekendheid van het merk om de conversie te verhogen. Dit betekent dat jouw profiel hierdoor ook steeds bekender kan worden. We promoten het platform actief via zowel offline, als online kanalen. Denk hierbij aan:

Offline kanalen, zoals beurzen, TV, samenwerkingen met fysieke winkels, billboards, radio en Werk aan de Muur magazines.

Online kanalen, zoals social media advertising, affiliate marketing, advertising via Google en online samenwerkingen met partners.

Promoot jouw shop actief

Wil je liever zelf de touwtjes in handen? Ga zelf actief aan de slag met het promoten van jouw shop. Je kunt je shop op veel verschillende manieren onder de aandacht brengen. Een aantal suggesties:

Promoot via je website of blog

Vertel op je site dat je werken te koop zijn

Sociale netwerken

Gebruik Instagram, Facebook en Pinterest voor meer bereik

Promoot in je e-mail

Nieuwsbrieven of een simpele vermelding in je e-mailhandtekening

Offline promotie

Denk aan flyers, visitekaartjes of posters

Handige tools voor eigen marketing

Om het je nog makkelijker te maken, hebben we een aantal tools voor je klaarstaan in je Marketing Dashboard. Deze vind je terug wanneer je bent ingelogd en in je dashboard klikt op marketing. Hier vind je mooie visuals, die je kunt gebruiken om je werk te promoten via sociale media of jouw eigen website. Daarnaast vind je handige tools zoals onze WallApp, de Activity Stream en de WordPress-plugin.

Meer weten over online marketing

WallApp

Handige tool voor mooie visuals met jouw werk

Ga naar de WallApp

Wordpress Plugin

Integreer jouw shop in je eigen website

De Wordpress Plugin vind je in jouw dashboard

Handige marketing downloads

Vind onze uitgebreide promotiekit op Dropbox.

Ga naar de promotiekit

Veelgestelde vragen over marketing

Naast het verkopen via de hoofdsite van Werk aan de Muur heb je een eigen shop. Je hebt hierin je beste werken geüpload. De eerste stap is gezet! Nu komt het meest belangrijke: De promotie van je eigen shop. Promotie, oftewel andere mensen laten weten dat je shop bestaat. Naast het maken van goede werken is dat hetgeen je moet doen om verkopen te realiseren. In dit onderdeel geven we je tips.

Sociale netwerksites zijn de websites met het grootste bereik en daarom de perfecte plekken om je werken te promoten die je bij Werk aan de Muur hebt geüpload. Deel je beelden met fans en volgers. Zo win je nieuwe volgers en potentiële kopers. Wij bevelen Facebook, Twitter, Instagram en Pinterest aan. Maar ook zakelijke netwerken zoals Xing of LinkedIn mogen niet worden onderschat.

Facebook

Facebook leeft van verhalen, foto's, video's en making-off's. Belangrijk: persoonlijke communicatie - rechtdoorzee en direct. Reageer met je eigen volgelingen, fans en andere beeldmakers, geef commentaar en "like" hun berichten. Link je Werk aan de Muur kunstenaarsprofiel in je dashboard bij "shop beheren". Plaats regelmatig nieuwe werken op je feed. Je kunt vooraf berichten schrijven en deze automatisch publiceren. Gebruik apps zoals "Buffer" & Co.

Instagram

Instagram is het ideale platform voor kunstenaars en fotografen. Instagram is visueel, leeft van sterke beelden in combinatie met de juiste hashtags. Je leert snel hoe je de juiste hashtags kunt combineren, die enerzijds de beeldinhoud & stijl beschrijven en anderzijds populair zijn. Gebruik beschrijvende hashtags (bijv. #oldtimer #volvo #sweden), product tags (bijv. #wallart #poster of #wanddecoratie), je kunstenaar of merknaam (bijv. #meleahfotografie) en #werkaandemuur. Consistentie is de sleutel tot succes - post regelmatig! Zorg dat je geen link plaatst in de omschrijving van een instagram bericht. Links werken hier niet in. Wel kan je je shop link in je bio linken.

Pinterest

Pinterest werkt als een zoekmachine. Maak albums of collecties met je eigen foto's en met foto's van andere gebruikers, als ze stilistisch passen. Je kunt de titels en beschrijvingen van jouw afbeeldingen gebruiken bij Werk aan de Muur op Pinterest, maar idealiter kan je ze licht wijzigen. Denk aan de juiste trefwoorden in de beeldbeschrijving (bijv. abstract, popart, natuurfotografie of zonsondergang). Link jouw beelden bij Pinterest!


Tip:

Gebruik de Wallapp voor visuals voor je sociale media!

Je kan je shop op veel verschillende manieren onder de aandacht brengen. Hierbij een aantal suggesties:

  • Via jouw website en/of blog

Je website is natuurlijk de beste plek om je shop te promoten. Op je website komen mensen die geïnteresseerd zijn in je werk. Voeg een link toe naar je shop, of integreer je shop in je website met onze Wordpress plugin.

  • Via jouw sociale netwerken

Sociale netwerken zijn ook een zeer goede plek om je shop onder de aandacht te brengen. Grote kans dat je vrienden en volgers al fan zijn van je werk! Denk hierbij aan Twitter, Facebook, Pinterest, YouTube en natuurlijk Instagram. Maar onderschat ook LinkedIn niet. Je zakelijke contacten kunnen ook je klanten worden!

Let er wel op dat je sociale netwerken gebruikt waar ze voor bedoeld zijn en ga niet alleen maar commerciële berichten plaatsen. Anders ben je je fans en volgers zo kwijt. Ga de interactie aan en bouw een netwerk van kwaliteit op, hier heb je namelijk op de lange termijn wat aan!

Door het gebruik van onze WallApp helpen we je gemakkelijk sfeerbeelden van jouw werken te delen via social media. Met de WallApp kun je jouw werk in een kamer plaatsen en automatisch in de juiste afmetingen distribueren via jouw gekozen sociale media kanaal.

  • Promoot in je e-mail

Met iedere e-mail die je verstuurd, kan je je shop onder de aandacht brengen, namelijk door de link van jouw webshop in je e-mail handtekening te zetten.

  • Linken

Op welke kanalen je ook actief bent, zorg ervoor dat er een link te vinden is naar jouw shop. Niet alleen maak je bezoekers bewust dat ze jouw werken kunnen kopen, maar links worden ook gebruikt door zoekmachines om websites te vinden.

Maak je eigen website of start een blog

Met diensten als Wordpress.com, Wix.com en Jimdo.com kun je zonder voorkennis in enkele minuten jouw eigen website of blog maken. Ga gewoon aan de slag en wees creatief!

Flyers en visitekaartjes

Klassieke flyers of visitekaartjes zijn nog steeds erg handig als het gaat om het promoten van je werk als kunstenaar of fotograaf tijdens het netwerken in je stad of op reis. Bij Moo.com kun je bijvoorbeeld coole visitekaartjes met je eigen ontwerpen bestellen. Of denk aan ansichtkaarten met je eigen ontwerpen, die je ook online kunt bestellen tegen een lage prijs en vervolgens kunt plaatsen in lokale locaties, restaurants of galeries.

Toon je afbeeldingen op de site

Pro tips: Koop zelf een van je foto's bij Werk aan de Muur en exposeer deze op de betreffende locatie in overleg met een café-eigenaar of restauranthouder. Vergeet niet een opmerking te maken over de contact- en bestelmogelijkheden.

In je verkoopoverzicht vind je meer informatie over jouw verkopen.

Per verkoop zie je of de verkoop gerealiseerd is via:

  • Werk aan de Muur hoofdsite
  • Werk aan de Muur hoofdsite
  • Jouw shop

De informatie die in dit onderdeel staat, heeft de klant zelf aangegeven tijdens het plaatsen van zijn bestelling. Tijdens het invoeren van de adresgegevens, vragen we de klant hoe hij van ons gehoord heeft. De koper kan hier op dit moment kiezen uit de volgende opties:

  • Gezien op de vtwonen & design beurs
  • Gezien bij vtwonen Weer verliefd op je huis
  • Gezien op Beurs Eigen Huis
  • Gezien bij Flinders
  • Gezien bij Eijerkamp
  • Via Google gezocht op een onderwerp
  • Ik ken de beeldmaker
  • Gezien in het Aan de Muur magazine
  • Via Facebook, Twitter of Instagram

Als de klant niets (of ‘anders’) invult, dan tonen we die optie niet.

De informatie is niet 100% sluitend, want het kan zijn dat de klant wat anders besteld, onder een andere naam besteld, of een andere reden dat wij de verkoop niet herkennen.

Goed voorbeeld: "Big Ben Londen Panorama". Slecht voorbeeld: "Londen 1". Duidelijke en precieze titels werken meestal beter. Wijs elke titel slechts één keer toe.

De vraag naar de perfecte beeldtitel is niet eenvoudig te beantwoorden. Aan de ene kant moeten titels gedenkwaardig, concreet en beschrijvend zijn, aan de andere kant moeten ze vaag en poëtisch zijn. Titels voor een duidelijke onderwerp in de afbeelding zouden meer beschrijvend moeten zijn dan titels voor abstracte werken.

Beschrijvende titels hebben het voordeel dat ze meestal relevante trefwoorden bevatten en daardoor makkelijker te vinden zijn. Voorbeeld: "Roestige oldtimer PV444 van het merk Volvo in de bossen van Zweden". Voor sommige mensen is deze titel iets te lang en te gewoon. Poëtische titels daarentegen geven de kijker meer ruimte voor zijn eigen interpretatie en interpretatie. Voorbeeld: "Roest in vrede" (oorspronkelijke titel, met als nadeel dat relevante trefwoorden ontbreken).

Oplossing 1:

Combineer beschrijvend met poëtische elementen

Voorbeeld: "Roest in vrede - Volvo-klassieker".

Oplossing 2:

Gebruik de poëtische titel "Roest in Vrede" en gebruik trefwoorden later in de beeldbeschrijving. Voorbeeld:

Titel: "Roest in vrede"

Omschrijving: Roestige oldtimer Volvo (model PV444) in de bossen van Zweden, gefotografeerd in de provincie Värmland op de grens met Noorwegen. In het dorp Båstnäs wachten duizenden oldtimers op een autokerkhof om door de natuur te worden opgenomen. Een interessante plek voor liefhebbers van oldtimers en fotografie!

Er zijn twee succesfactoren voor goede beeldbeschrijvingen: Kwaliteit en lengte. Een tekst is van hoge kwaliteit als hij "uniek" is, d.w.z. bijzonder of uniek. Beeldbeschrijvingen worden opgepikt door Google en andere zoekmachines. Beschrijf zo gedetailleerd en interessant mogelijk.

Vertel het verhaal achter jouw foto of kunstwerk en gebruik passende trefwoorden om jouw beeld makkelijker te vinden! Uitgekiende bewoordingen en een perfecte spelling zijn ondergeschikt. Een absolute no-go (ook vanuit juridisch standpunt) is het kopiëren van tekst of tekstmodules van andere websites. Wees creatief en uniek!

Als je als kunstenaar of fotograaf je eigen website hebt, link dan je shop of je profiel daar! Jouw eigen website is de belangrijkste plaats waar je jouw foto's kunt promoten die geüpload zijn naar Werk aan de Muur. Je kunt jouw individuele links vinden in je dashboard onder 'Mijn account > shop beheren'. Daar kun je de link naar jouw profiel of shop kopiëren.

Tip:

Heb je een website in Wordpress? Gebruik dan onze Wordpress-plugin.

Werk linken

Bij elk werk, en album, vind je een 'embed' knop, met hierin de juiste links naar dat werk.

De WallApp is een handige tool aangeboden door Werk aan de Muur. Je krijgt snel een beeld van hoe een afbeelding aan de muur eruit komt te zien. In de app bieden we namelijk een aantal voorbeeldkamers aan waarin jij je werk kunt ophangen. Hierdoor krijg je een goed beeld of een werk past bij een bepaalde stijl van inrichting. En nog handiger; je kunt de afbeelding downloaden en opslaan! Hierdoor heb je direct mooi beeldmateriaal voor promotie.

Je vindt deze optie terug onder een van de werken in je shop (wanneer je als beeldmaker bent ingelogd).
Hier heb je ook de keuze om een eigen interieur foto te uploaden of een andere (rechtenvrije) foto.

Werk aan de Muur is continu bezig met het vergroten van de bekendheid van het merk om de conversie te verhogen. Dit betekent dat jouw profiel hierdoor ook steeds bekender kan worden. We promoten het platform actief via zowel offline, als online kanalen.

Offline kanalen

  • Beurzen. Regelmatig staat Werk aan de Muur op beurzen om zo in contact te komen met potentiële bezoekers en de naamsbekendheid te vergroten. Voorbeelden van beurzen zijn de VT wonen & design beurs en de Beurs Eigen huis.
  • TV. We werken samen met Sanoma om bekendheid te vergroten door sponsor te zijn bij het programma “Weer verliefd op je huis”.
  • Fysieke winkels. Een voorbeeld hiervan is de winkel Flinders. De showroom van Flinders is voorzien van werken van Werk aan de Muur. Hiermee promoten we werken, naamsbekendheid en vergroten we traffic richting onze website.
  • Werk aan de Muur magazine. Regelmatig publiceren we het Werk aan de Muur magazine. Een blad vol inspiratie.

Online kanalen

  • Werk aan de Muur is zeer actief met social media advertising. Voor promotie gebruiken we Google+, Pinterest, Twitter, Linkedin, Facebook en Instagram.
  • Advertising via Google. We maken gebruik van Google Advertising om de vindbaarheid van Werk aan de Muur te vergroten en conversie te verhogen.
  • Partners. Om het platform te promoten werken we met veel partners samen. Voorbeelden hiervan is Flexa. Daarnaast maken we ook gebruik van externe partners op het gebied van advertising en leveranciers van conversieverhogende tools.

Op het gebied van marketing staat Werk aan de Muur nooit stil, dus bovenstaande voorbeelden zijn globaal wat we doen. Met onze nieuwsbrief houden we je continu op de hoogte van de laatste ontwikkelingen.

Gevonden worden klinkt erg passief. En dat is het ook! Het doel is om gevonden te worden in zoekmachines. Veel mensen beginnen hun zoektocht in een zoekmachine. Als jouw shop en werken hierin te vinden zijn, dan ben je goed bezig.

Het goed vindbaar zijn in zoekmachines betekent dat je vooraf veel tijd moet spenderen aan het omschrijven van je werken en je profiel.

Goede titels voor mijn werken

We raden aan om sterkte titels te gebruiken. Wees hierin zo duidelijk en precies als je kunt. Een slecht voorbeeld is: 'Londen 12'. Een goed voorbeeld is 'Panoramafoto van Londen, de Thames en Big Ben tijdens zonsondergang'. Zorg ervoor dat ieder werk een unieke titel heeft maar maak je titel niet absurd lang. Gebruik de omschrijving voor meer informatie.

Met een sterkte titel, zoals het voorbeeld hierboven, maak je een goede kans om hoog te scoren in de zoekresultaten als mensen op zoek zijn naar Londen, de Thames of Big Ben.

Een goede omschrijving

Er zijn twee succesfactoren die een omschrijving goed maken:

  1. De kwaliteit. De kwaliteit heeft te maken met de ‘uniekheid’ van de omschrijving. Dit houdt in dat de tekst die je hier beschrijft niet op een andere website voor moet komen. Het heeft geen zin om bijvoorbeeld een tekst van Wikipedia te kopiëren. Hoe unieker je omschrijving, hoe meer kans je maakt om goed te scoren in de zoekresultaten.
  2. De lengte. Hoe meer tekst, hoe beter! Google houdt van tekst. We raden je aan om te richten op circa 100 woorden.

Het schrijven van goede en unieke content kost tijd. Maak hier tijd voor! Een tijdsinvestering waar je op langer termijn wel van kunt profiteren.

Het kopiëren van teksten van andere websites zorgt enerzijds dat de kwaliteit erg laag is, én anderzijds dat je mogelijk inbreuk maakt op iemand anders zijn intellectueel eigendom.

Een goed profiel

In je profiel kan je informatie over jezelf kwijt. Hierbij geldt hetzelfde als voor de omschrijving. Hoe meer tekst, hoe beter. Vertel in je profiel wat over jezelf, je stijl en je favoriete onderwerpen. Ook hierbij is de uniekheid van de tekst van belang. Schrijf dus een andere tekst dan die je op je eigen website hebt staan.

Met onze Wordpress plugin kan je jouw shop integreren in je eigen website. Gebruik deze plugin om de werken en albums uit je shop op je eigen website te tonen. Meer informatie over de plugin vind je op je dashboard als je ingelogd bent in je shop.

Bij elke upload van nieuw werk in je shop heb je de kans om dit te delen met je fans. Maak gebruik van deze kans! Let er wel op dat je niet al je nieuwe werken tegelijk deelt, want dat is een informatie overload. Verspreid je berichten over de dag heen, zo heb je meer kans om iedereen te bereiken!

Tip: Kijk eens naar Buffer. Deze dienst helpt je om je berichten op je sociale netwerken over de dag te verdelen.

Promoot binnen je shop

Ook binnen je shop kan je laten zien welke werken nieuw zijn. Bijvoorbeeld door het aanmaken van een album en daar de nieuwste werken in zetten. Of maak een album met jouw favorieten, de meeste verkochte, enzovoorts.

Promoot op je site en/of blog

Deel je nieuwe werken via jouw website en/of blog. Geef ze de aandacht die ze verdienen.

Experimenteer met de wijze van presentatie. Gebruik bijvoorbeeld eens een voorbeeld kamer met jouw werk erin. Deze kun je eenvoudig distribueren via de WallApp.

Promoot op je sociale netwerken

Natuurlijk kan je ook via social media aankondigen dat er nieuwe werken te vinden zijn in je shop. Probeer te variëren met de vorm en boodschap van dit nieuws. De boodschap kan zijn dat je een nieuw werk in je shop hebt toegevoegd, bijvoorbeeld door middel van de voorbeeldkamers uit de WallApp. Of je laat de foto zien en zet hier subtiel bij dat deze ook te koop is. Maar er zijn natuurlijk nog talloze andere manieren. Denk hierbij aan een video, een gifje. Laat je inspireren door beeldmakers met een groot bereik.

En nogmaals, zorg dat je mensen niet overspoelt met jouw (commerciële) berichten. Verdeel deze over de dag of dagen heen.

Tip

Wist je dat wanneer je klikt op één van je werken er een button staat met “Download share afbeelding”. Kies het kanaal waar je je werk wilt verspreiden en er wordt automatisch in de juiste formaat een voorbeeldkamer met jouw werk gegenereerd inclusief prijs! Ideaal voor het promoten op je kanalen.

Je kunt je Werk aan de Muur shop integreren op je eigen website met onze Wordpress Plugin. Ideaal, omdat bezoekers van je website wel direct werken kunnen kopen (zonder dat ze eerst naar Werk aan de Muur hoeven te gaan), maar wij regelen wel de rest. Je hoeft hierbij geen gebruik te maken van iframes die soms lastig te integreren zijn, maar de werken kan je direct in een pagina opnemen. De plugin kan je downloaden vanaf de Wordpress Plugin Directory. In je dashboard >> Wordpress Plugin vind je het stappenplan om de plugin te installeren.

We hebben geen andere website plugin dan Wordpress. Wel kan je natuurlijk handmatig de meest populaire werken op je site plaatsen en dan linken. Andere plugins dan de Wordpress plugin staan niet op de planning. We hebben wel de API die we voor de Wordpress plugin gebruiken gedocumenteerd (API documentatie forum https://forum.werkaandemuur.nl/t/api-documentatie/1457) zodat iemand anders dit eventueel voor andere platformen ook kan oppakken, maar vanuit Werk aan de Muur hebben we daar geen plannen voor.

Wat leuk dat je gevraagd bent voor een expositie!

Probeer diversiteit te creëren met verschillende werken. Maar ook belangrijk; heb je een idee wat voor bezoekers er komen? Man/vrouw, leeftijd etc. Wellicht dat dit nog een rol kan spelen bij de keuze. Daarnaast is het goed om in je statistieken te kijken naar welke beelden het meest bekeken worden in je shop.

Om het juist formaat te bepalen is het handig om te weten hoe de werken komen te hangen. Heb je 1 grote wand, verspreid over een ruimte? Een paar ideetjes alvast:

  • 1 werk op 3 groottes en 3 verschillende materialen waarbij meteen te zien is dat er varianten mogelijk zijn op zowel formaat als materiaal gebied
  • 1 werk als knaller op groot formaat en bijv. een wat luxer materiaal als eyecather en gallery effect
  • de rest kan je bijvoorbeeld op canvas laten doen op een gemiddelde maat, zodat het een gangbare maat is om daar ook te verkopen.

Tips voor het maken van reclame:

Qua aanvullende info kun je bijv. denken aan een ansichtkaart waarop je jouw shopadres hebt staan van Werk aan de Muur met een gaaf werk aan de voorkant. Dit vinden mensen leuk om mee te nemen of weg te geven, waardoor weer mooie reclame voor jou.

Voor ansichtkaarten kun je aan deze website denken om te bestellen: https://www.peterprint.nl/

Je kunt hierbij ook denken aan een visitekaart of flyer wat geïnteresseerde mee kunnen nemen waarop jouw shop staat ook. Er volgt een perskit waarin je ons logo kunt terugvinden.

Een video van je creatieproces zodat mensen een beeld hebben hoe je werk tot stand komt, is ook super leuk. Dat je die bijv. op een computerscherm of iPad neerzet en afspeelt.

Met onze WallApp kun je mooi sfeerbeelden maken met je werken erin, deze kun je ook gebruiken om terug te laten komen in je promotie materiaal.Denk hierbij ook aan het delen via je Social Media kanalen.

Een tip; mensen houden van kortingen! Dit is een goede manier om weer even onder de aandacht te komen. Verzin periodieke kortingsacties of maak één werk een week lang goedkoper. Verlaag je marge en deel deze actie overal waar je kunt; jouw website, blog en sociale kanalen. Mocht je met een korting willen werken, laat ons dit weten via de e-mail (let op; kortingen zijn altijd maximaal 10%).

  • UTM staat voor Urchin Tracking Module. Dit is een kort stukje code wat je aan een link / URL toevoegt. Door deze informatie kunnen we zien waar de klant vandaan komt. Bijvoorbeeld of je werk gekocht is via een Google advertentie, of vanuit een nieuwsbrief. Wij gebruiken in al onze marketing activiteiten linkjes met een UTM waardoor wij precies weten via welk kanaal een klant jouw werk koopt. Een paar voorbeelden:
    • Source: dit staat voor bron. Hiermee geven we de herkomst aan van het verkeer van jouw klant. Bijvoorbeeld of de klant via google, facebook of email bij ons terecht komt.
    • Medium: dit geeft aan via welke categorie de klant bij jouw werk is terechtgekomen. Bijvoorbeeld organic (door zelf te zoeken) of cpc (cost per click, hier betalen we voor iedere klik)
      • source/medium geeft samen een compleet beeld waar de bezoeker vandaan komt.
    • Campaign: dit geeft meer details over de campagne. Welke we vaak gebruiken bij email en betaalde campagnes. Bijvoorbeeld “Black Friday” wanneer de klant tijdens Black Friday jouw werk heeft gekocht.

In je activity stream zie je als een werk aan een winkelmandje is toegevoegd of verkocht is extra marketing info (utm) staan. UTM-informatie helpt ons te zien waar bezoekers van onze website vandaan komen. Met deze info kunnen we beter begrijpen wat goed werkt in onze marketingcampagnes. Hieronder leggen we uit wat een aantal van deze termen die je hier ziet staan betekenen:

In UTM-termen wordt 'source' gebruikt om aan te geven waar klanten vandaan komen als ze onze site betreden. Dit kan een zoekmachine zijn, een sociaal netwerk, een specifieke website, een e-mailcampagne, enzovoort. De meest voorkomende zijn:

  • Google
  • Bing
  • ActiveCampaign: E-mailprovider, dit zijn de nieuwsbrieven
  • E-mail: dit zijn geautomatiseerde e-mails
  • Instagram
  • Facebook

In UTM-termen wordt 'medium' gebruikt om het type verkeer of het kanaal te identificeren dat het verkeer aanstuurt. De meest voorkomende zijn:

  • cpc: 'Cost per Click', dit zijn onze betaalde advertenties. Je ziet deze in combinatie met Google, Bing en de sociale kanalen.
  • organisch: dit zijn klanten die via zoekmachines de website binnenkomen, waarbij mensen niet op een advertentie hebben geklikt.
  • referral: dit is verkeer van andere websites. Dit kan ook jouw site zijn!
  • social: dit zijn klanten die via social media bij ons terecht komen.

In UTM-termen wordt 'campagne' gebruikt om de specifieke marketingcampagne aan te duiden die er voor zorgt dat een klant naar de website komt. Zo kunnen wij deze campagne volgen en kijken of deze effectief is. Door deze parameter te gebruiken kun je onderscheid maken tussen het verkeer dat afkomstig is van verschillende campagnes, zelfs als ze allemaal hetzelfde medium of dezelfde bron gebruiken. De campagne UTM's zijn opgebouwd uit verschillende elementen, zodat het voor het marketingteam eenvoudig is om de campagnes te analyseren en te optimaliseren.

Google elementen:

  • nl_: We beginnen met de landcode, bijvoorbeeld 'nl_' voor Nederland en 'dach_' voor de Duitstalige landen.
  • pmax_feed: dit is de 'Performance Max' campagne in Google. Deze werkt met een productfeed met alle kunstwerken.
  • sbr_: dit staat voor 'zoekmerk', iemand heeft een zoekwoord gebruikt zoals 'Werk aan de Muur' of 'Art Heroes'.
  • snbr_: dit staat voor 'zoek niet-merk', iemand gebruikte een algemeen zoekwoord om onze website te vinden.

Email elementen:

  • tv_: dit zijn e-mails over tv-programma's waarin Werk aan de Muur te zien is.
  • nb_: dit is de nieuwsbrief
  • tips_tricks: dit is een geautomatiseerde e-mail die we sturen naar mensen die hun contactgegevens achterlaten omdat ze geïnteresseerd zijn.
  • Cart_f1 en cart_f2: dit zijn e-mails die we sturen naar mensen die hun winkelmandje achterlaten zonder iets te kopen. We sturen twee herinneringen: f1 en f2.
  • wish_f1 en wish_f2: dit zijn e-mails die we sturen naar mensen die hun verlanglijstje achterlaten zonder iets te kopen. We sturen ook hier twee herinneringen: f1 en f2.

Staat je vraag er niet tussen?

Ga naar het forum en stel je vraag! Onder de duizenden beeldmakers is er altijd wel iemand die online is en het antwoord weet. Wil je nog meer informatie? Laat je inspireren door onze tips & tricks blog.

Bezoek het forum Bekijk alle veelgestelde vragen Bekijk de Tips & tricks blog

Het forum is een gesloten groep en alleen toegankelijk voor beeldmakers. Wanneer je bent ingelogd kun je het forum bezoeken.

Categorieën

Verdienmodel

Hoe verkopen werkt

Het verdienmodel uitgelegd

Opbouw verkoopprijs

Ontdek meer

Uploadeisen

Beeldkwaliteit

Technische eisen

Handige checklists

Ontdek meer

Juridische zaken

Belangrijke termen

Notice and Takedown procedure

Claim of NTD ontvangen?

Ontdek meer

Jouw shop

Account

Dashboard

Profiel

Ontdek meer

Zoekmachine & Tags

Werk beheren

Tags en tagging systeem

Vindbaarheid

Ontdek meer

Marketing

Marketing

Tools

Tips

Ontdek meer